середа, 14 грудня 2022 р.

 ДЕНЬ НАУМА – ГРАМОТНИКА

   Доброго ранку. Обов'язково не забуваємо зробити ранкову гімнастику з іграшками та приступаємо до роботи. 

   14 грудня відзначається день пророка Наума, який вважається покровителем науки й розуму і має в народі іще одне ім’я – Грамотник. Саме в цей день (1 грудня за старим стилем) в давнину починалося навчання в сільських дяківських школах – до цього часу закінчувалися всі польові роботи, тож можна було братися і до науки.
   Навчання тривало 3 - 4 місяці (доки поле знову не кликало селянина до роботи), але до нього ставилися з усією відповідальністю (в Україні XVII - XVIII століття практично всі чоловіки були грамотними): напередодні хрещений зазвичай приходив до хати з букварем і благословляв похресника на науку – навчання було прерогативою хлопчиків, дівчаток же привчали до домашньої роботи та рукоділля. Звідси й пішли приказки «Святий батюшка Наум, виведи синка на ум», «Прийшов Наум – берись за ум», «Я не знаю ні «аз», ні «буки» – прийде Наум і змусить до науки», «Не всякого Наум поставить на ум».
   А перший день навчання мати за традицією давала синові до школи горщик із кашею і після уроків школярі урочисто сідали і пригощали один одного – звідси пішов вираз «однокашники». З цією традицією пов’язаний і вислів «дати березової каші» – школярів, які провинилися чи не проявляли належного старання до науки, сікли березовими різками.  

   Сьогодні будемо поповнювати словник дітей словами, що означають назву іграшок, кухонного та столового посуду; уточнимо значення узагальнюючих слів посуд, іграшки; виховувати дбайливе ставлення  до предметів ужитку, зокрема посуду та іншого кухонного начиння; формувати поняття, що за цими речами потрібно доглядати.





 

   Чи знайомі вам ці предмети? Що ви бачите на малюнках, які перед вами? Як ми називаємо ці всі предмети одним словом? (Посуд) Як ви гадаєте, чи може людина обійтися без посуду? Коли ним користуються? (Посудом користуються щодня, коли їдять або куховарять)
   У народі є прислів’я: «Дорога ложка до обіду». І справді, багато страв без ложки не можна з`їсти. Як ви гадаєте, які страви не можна скуштувати без ложки? (Борщ, суп) А без каструль ми навіть приготувати б ці страви не змогли. От який посуд важливий!
   Залежно від свого призначення посуд поділяють на два види: кухонний – той, за допомогою якого куховарять, та столовий – той, з якого їдять за столом. Які бувають види посуду? Яким посудом користуються, щоб щось приготувати: варити, смажити, запікати, тушкувати? Який посуд ставлять на стіл, щоб з нього та ним їсти?
   У гарної господині посуд завжди в порядку. До речі, ви знаєте, що значить – тримати посуд у порядку? (Він помитий, чистий, блискучий, стоїть на своєму місці, а не розкиданий будь – де) Куди зазвичай прибирають посуд? (У кухонну шафу, на мисник, спеціальні полички)

   Загадайте дітям загадку:
   "Б`є рука його і палка,
   Та, нікому, бач, не жалко
   За що ж б`ють його, мій друже?
   Б`ють, бо він надутий дуже". (М`яч)

   Опишіть м’яч (круглий, великий чи маленький, синій). Що з ним можна робити? Покажіть, як грають з м’ячем.

   Друга загадка:
   "Люблять мене, поважають та б`ють мене, коли грають" (Барабан)


         
   Розкажіть про барабан, покажіть, як грають на барабані.

   Третя загадка:
   "Шерсть гладенька і м`якенька
   Спинка гнеться, хвостик в`ється –
   Тільки лапки цап – царапки»
   Хто це?" (Кішка)
   Який наш котик?

   Ще одна загадка:
   "Я великий, я красивий,
   Як біжу я – в`ється грива.
   Копитами туп – туп,
   По камінню цок – цок – цок!
   Хвіст у мене довгий – довгий,
   Хвіст у мене, мов шовковий" (Конячка)


   Чи знаєте ви, як усі ці предмети називають одним словом? (Іграшки) Молодці!

    Прочитайте дітям вірш Грицька Бойка "Ведмедики".
   Ведмежаток я взяла,
   Посадила до стола,
   Стала медом частувати:
   — Пригощайтесь, ведмежата!
   А ведмедики сидять
   І нічого не їдять:
   Скуштувать медку охота —
   Та відкрить не можуть рота.
   Задайте дітям запитання: Про кого вірш? Що зробила дівчинка? Чим вона частувала ведмедиків? Чому ведмедики нічого не їдять?

   Всі завдання виконані. пора на прогулянку. Не забувайте про правила безпеки, не нехтуйте сигналами повітряної тривоги.     

   Спостереження за станом неба.
   Мета: вчити дітей самостійно прогнозувати погоду за станом неба, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; виховувати пізнавальні інтереси.
   Загадайте дітям загадку:
   "Стоїть верба над водою, в воду дивиться". (Небо)
   Задайте дітям запитання: Про що ця загадка? Подивіться на небо. Якого воно кольору? Якого кольору хмари? На що вони схожі? Де знаходяться хмари: високо чи низько? Із чого вони утворилися? Що зробили хмари із сонечком? Яка зараз погода: хмарна чи сонячна, тепла чи
холодна?
   Розкажіть дітям про хмари: "Хмари – це скупчення пари. Хмари бувають купчасті, перисті, сріблясті. Якщо хмари низько – вони принесуть опади".
   Запропонуйте дітям дібрати слова, якими можна найкраще описати небо, хмари.
   Загадайте загадку:
   "Синя шуба покрила весь світ". (Небо)

   От і всі завдання на сьогодні. Бережіть себе і дітей. Бажаю всім гарного спокійного дня.




Немає коментарів:

Дописати коментар